Jesteś tutaj: Psychologia w siatkówce / Porażka, a przegrana - co je różni?

Porażka, a przegrana - co je różni?

Najlepiej opisze to przykład. Zawodzniczka A w trakcie turnieju zajęła 4 miejsce. Niemniej jednak był to najlepszy wynik w jej życiu w związku czym wcale nie potraktowała tego jako porażki, jak miejsca za podium, jako tzw. wielkiej pierwszej przegranej. Natomiast zawodniczka B miała kiepski sezon, zmagała się z kontuzją i nie mogła wrócić do formy. Wprawdzie wygrała turniej do którego sie przygotowywała od miesięcy, ale nie wygrała dzięki swojej dobrej grze, tylko dzięki błędom rywali. Nie była zadowolona z siebie. Wygrana oczywiście jest miła. Jednak warto pamiętać, że drga do sukcesu, poprawianie swoic umieości, prześcignięcie samego siebie - realizacja celów są prawdziwą wygraną.

 

W temacie porażki można także mówić o lęku przez przegraną oraz lęku przez wygraną.

Lęk przed powodzeniem, lęk przed sukcesem, oznacza strach przed realizacją swoich celów lub przed osiągnięciem powodzenia w oczach innych. Oprócz lęku przed sukcesem wyróżnić można również lęk przed niepowodzeniem, inaczej lęk przed porażką. Ludzie boją się porażki, jeśli w obliczu konkretnych wyzwań czują niepewność, słabość czy brak zdolności. Jeśli nie są w stanie sprostać wyznaczonym oczekiwaniom, pielęgnują w sobie lęk przed niepowodzeniem. Za jego powstanie odpowiedzialne są schematy myślenia. Lęk ten narasta w miarę wzrostu obciążenia zarówno psychicznego, jak i fizycznego. Warto jednak podkreślić, iż pojawiają się trudności w oddzieleniu strachu przed sukcesem od strachu przed porażką, zwłaszcza, gdy kolejne nowe spełnienie niesie ze sobą możliwość niepowodzenia.

 

Jak sobie radzić z przegraną i z porażką?


Istnieją różne sposoby radzenia sobie z niepowodzeniami. Wiadomo, że gdy w naszym mniemaniu odnosimy porażkę to jest to dla nas każdym razem stresujące wydarzenie. Nie ma jednak jednego, uniwersalnego, właściwego sposobu postepowania i radzenia sobie. Każdy z nas jest inny, inaczej reagujemy w danej sytuacji. Inaczej też radzimy sobie w sytuacjach trudnych i stresujących. Tak samo jest z niepowodzeniami. Wszystko zależy od preferencji danej osoby.
Najskuteczniejszym sposobem jest z skoncentrowanie się na naszym działaniu czyli np. na intensywniejszym treningu i lepszym przygotowaniu do kolejnego startu, oraz na  przewartościowaniu danego zdarzenia jako lekcji i wskazówki na przyszłość.